čtvrtek 18. srpna 2016

Tahereh Mafi: Jsem roztříštěná

Autor: Tahereh Mafi

Nakladatelství: Cooboo

Žánr: Romány, Sci-fi a fantasy

 Počet stran: 287

Rok vydání: 2013

Anotace (zdroj)
(Jsem prokletá.) Mám dar.
(Jsem zrůda.) Jsem víc než jen člověk.
(Můj dotek je smrtící.) Můj dotek znamená sílu.
(Jsem jejich zbraň.) Budu se bránit.

Nikdo neví, proč je Juliettin dotek smrtící, ale Obnova s ní má své plány. Chtějí ji použít jako zbraň. Ovšem Juliettina představa je úplně jiná…
  
Nikdy jsem si nemyslela, že to bude tak strašné. Nikdy jsem si nemyslela, že Obnova zajde tak daleko. Že zničí veškerou kulturu, všechnu rozmanitost. Z nových občanů našeho světa se stanou jednotky, snadno zaměnitelné, snadno nahraditelné a snadno zlikvidovatelné za neposlušnost.
Ztratili jsme svou lidskost.
Kniha je prvním dílem stejnojmenné série. Poznáváme v ní sedmnáctiletou Juliette, která nikdy nepoznala jaké je to být milována. Už v jejím útlém věku rodiče zjistila, že má zvláštní schopnosti. Tak zvláštní, že z nich jde strach a všichni ostatní, dokonce i matka se jí stranní. Byla pro ně zrůdou. Její dar je takový zvláštní, když se dotkne živé bytosti, ta okamžitě ucítí velkou vlnu bolesti a může ho to i zabít. To, se bohužel jednoho osudného dne stalo, přitom Juliette chtěla tomu dítěti jen pomoct.  Tenhle čin se stal osudný i pro ni, Obnovou byla odebrána rodičům a umístěna do psychiatrické léčebny z které se už neměla nikdy dostat. 
 Přesto, že v léčebně strávila už několik měsíců, snaží si udržovat zdravou mysl, i když se to občas trochu vymyká. Do malého zápisníčku, který je vše co jí zbylo si píše poznámky a pocity, drží se tím nad vodou. V cele je malé okénko, které ji dovoluje pohled na krajinu před ústavem, pozoruje jím jak moc a jak rychle se celý svět mění k nepoznání. Kvůli velkým ekologickým změnám vyhynula většina zvířat a veškeré vegetace, svět se stává pomalu, ale jistě betonovou pustinou, protože vymírání postihlo i lidstvo. Špatné podmínky pro život, málo vody skoro žádné jídlo, nedostatek práce, celkově skoro nemožné podmínky pro život.  


Jednoho dne, se ale něco změní, do její cely přibude nový nájemce. Nejdříve z něj má hrozný strach, každou minutou čeká, kdy ji zabije. Postupem času v něm ale poznává Adama. Jejího bývalého spolužáka ze školy a také jediného člověka, který na ni byl aspoň trochu milý. Postupně se spřátelí, ale neprozradí mu kdo je a ani on o ni ničem netuší. To si tedy máme myslet. Vypráví ji jaké hrůzy zase Obnova napáchala na Zemi i na lidech. Jaké novinky se udály za těch několik měsíců co je ona zavřená. Čas ubíhá a Juliette si myslí, že získala prvního opravdového přítele. Jak bolestné, ale bylo její zjištění, když se dozvěděla, že vše byla jen pouhá iluze. Jen hra kterou Adam celou dobu hrál. Nebo vše je nakonec úplně jinak? 



Moji rodiče mě vyhodili ze svých kapes a nechali mě vypařit se na betonové podlaze.

Některý čtenář může navrhnout, že první polovina děje je naprosto fádní, nudná, a skrývá prakticky celou zápletku knihy. Já jsem tento problém ovšem neměla.  Obsahově je děj velice dobře rozložený, není nudný a každá kapitola nás vede blíž ke konci. Není zde až tak velký dějový spád, ale trochu napětí si užijete. Možná bych autorce vytkla jen tu část příběhu, kde se objevují samé metafory, které by snad nikdo neřekl. Jinak je kniha velice čtivá.

Celý příběh je velice dobře napsaný, hlavně přeškrtnuté myšlenky hlavní hrdinky jsou vítanou vizuální změnou. Autorka nám tím naznačuje, že Juliette si nechce dovolit na tyto věci myslet. Chce je vyškrtnout, ze své hlavy i ze svého srdce. 

Celkově na mne kniha udělala dojem, čekala jsem velkou spletici Hunger games, Divergence a všeho ostatního. Jak mile jsem byla překvapena, když jsem vypnula čtečku a nebyla znechucená. Už teď se těším na další díl této série a určitě ti dám vědět brzkou recenzí jak se mi pokračování líbilo.

Žádné komentáře:

Okomentovat