pondělí 30. října 2017

Cynthia Hand, Brodi Ashton, Jodi Meadowsova: Má lady Jane

Autorky: Cynthia Hand, Brodi Ashton, Jodi Meadowsova

Nakladatelství: Fragment 

Žánr: Humor, Fantasy, Pro děti a mládež

Počet stran: 408 stran

Rok vydání: 2017

Anotace (zdroj)

Historie se nemusí brát příliš vážně… Dopřejte si královskou zábavu! Jana Greyová má za sebou totéž, co řada šlechtičen před ní: svatbu s naprosto cizím mužem. Navíc má tu smůlu, že sňatkem se ocitla přímo uprostřed politického komplotu, který svrhl z trůnu jejího bratrance, krále Eduarda, a z ní udělal královnu. Na celých devět dní! Má opravdu vládnout, nebo řešit, že má hrad plný spiklenců a její novomanžel se ve dne proměňuje v koně? Originální fantasy na motivy historických událostí, které ale nebere příliš vážně. Čeká vás dokonalý černý humor, nadsázka, láska, dobrodružství a dokonce i troška magie.


Nebudu lhát, tato kniha mě nalákala hlavně spojitostí humoru, fantasy a anglické historie. Předem jsem počítala, že co se historické stránky knihy týká bude to jen lehce inspirováno a některé části budou úplně smyšlené, což je ale podstata fantasy, tudíž mě kniha zaujala ještě mnohem víc, proto jsem neváhala a hned první den vydání pro ni běžela.

Celý příběh začíná za doby vlád linie Tudorovců, konkrétně krále Eduarda VI. kterému je pouhých šestnáct a umírá na v té době smrtelnou nemoc tuberkulózu. Ve vidině brzké smrti Eduard na radu svého nejbližšího poddaného rádce Dudleye ustanoví nového panovníka. Tou se stane jeho sestřenice Lady Jane, problém je ovšem ten, že prvotní vlastnictví trůnu mělo připadnou jeho sestře Marii, která je Veritka. Kvůli tomu jak Marie smýšlí Eduard nechce aby vládla zemi. Teď tě může napadnou jasná otázka, co to jsou vlastně ti verité? Verita je obyčejným člověkem, který nemá žádnou magii v krvi, nevládne žádnou magickou mocí. Pravým opakem jsou Ediané. Právě Ediané a Veriti jsou přenesení katolíci a protestanti, celý příběh je tedy lehce inspirovaný problémy a potyčkami mezi nimi. Díky Dudleovi Eduard nejen že stanoví Janu dočasnou královnou (žezlo převezme její prvorozený syn), ale také domluví, aby si Jana vzala jeho syna Gifforda Dudleye, druhorozeného syna. Problém je v tom, že Gifford je přes den tak trochu koněm ... no on je opravdovým koněm, díky tomu že je Edian. 

Ze začátku knihy kdy se všechno rozjíždí a ty poznáváš nové postavy a říkáš si, dobře kniha je v kategorii humoru, fantasy a také PRO DĚTI A MLÁDEŽ. Nesmíš požadovat až moc, nečekej zázraky. Jenže po prvních padesáti stránkách mi bylo jasné, že kniha bude zase v první řadě hlavně o lásce dvou lidí i když je jasně uvedeno na zadní straně knihy, že téma vztahu je tam nejméně. No, já nevím, podle mého se to všechno motalo hlavně kolem Jany a G, ale může to být jen můj pocit. Ostatní dějové linky jsou odsuny na druhou kolej, přitom úkladné pletichy té doby by byly o mnoho zajímavější. Po nějakém čase mě přestalo bavit i stále stejné řešení konfliktů, postava si prostě zachránila krk tím, že záhadným způsobem zjistila, že je Edian. Ono je to v prvopočátcích zajímavé, když už se to stane po čtvrté, začne to být trochu divné. 


Hlavní postavou jak jsem již několikrát zmínila je Jana, velice chytrá, věčná knihomolka se zrzavými vlasy. Teď jsi se mohl/a zarazit proč jsem napsala zrovna zrzavá. Protože to je Janě vytýkáno skoro v každé kapitole je brána jako nehezká díky těm svým zrzavým vlasům. Tento detail může směřovat k otázce proč slečna na obálce je hnědovláska?! Oproti tomu její koňský manžel, který se schovává za pověst proutkaře a sukničkáře je doopravdy velmi citlivý a doopravdy zamilovaný do své nové manželky. Požaduje aby ho všichni nazývali ne jménem ale G, nevím nesedělo mi to k tehdejší době i když chápu, že autorky se chtěli přiblížit mladší generaci. Klasickým záporákem zde byla nevlastní sestra Marie společně s prvním rádcem ze kterého se postupem a vývojem děje vyklubal pěkný všivák, člověk kam vítr tam plášť. Nejvíce sympatickou postavou pro mě byla druhá nevlastní sestra Eduarda, Alžběta. Jelikož to je asi pět dní co jsem knihu dočetla žádná jiná postava mi v hlavě nezůstala, můžu tvrdit, že to je do zajímavých a neotřelých postav vše. 

Abych ale nebyla jenom kritická, vím že v tomto případě jsem přestřelila a kniha se na mojí věkovou kategorii prostě už nehodila. Knížka by byla skvělá pro náctiletou slečnu, která se trápí ve škole s dějepisem a ráda by si přečetla, nějakou srandu. Myslím si, že této cílové skupině se kniha budu určitě líbit i díky tomu, že je tam hlavní milostná dvojice s lehce naznačeným milostným trojúhelníkem. Pokud máš ségru v podobné věkové skupině a ještě si nejsi docela jistý/á co pořídit k Vánocům, narozeninám, svátku nebo prostě jen tak, kniha bude skvělým dárkem, pro každou knihomolku. Bráchovi nebo kamarádovi tuto knihu ale nekupuj, myslím si že existují mnohem lepší tituly(pro chlapce) než by byl tento. 

V závěru už jen doplním, že jsem knihu hodnotila na DK třemi hvězdičkami z pěti, což je pro mě takový průměr. Měla jsem sice jistá očekávání, ale kniha mi je bohužel nesplnila to ovšem neznamená, že tebe nepotěší. Přeji pěkné čtení!



Žádné komentáře:

Okomentovat