pondělí 8. srpna 2016

Stephen Chbosky: Ten, kdo stojí v koutě

Autor: Stephen Chbosky

Nakladatelství: Brio

Žánr: Světová literatura - ostatní

Počet stran: 214

Rok vydání: 2012


Anotace (zdroj)
Když člověk stojí v koutě, může si všimnout spousty úžasných věcí. Ale pak přijde chvíle, kdy je třeba vykročit na parket a začít opravdu žít. Strhujícímu románu Stephena Chboskeho o dilematu mezi nečinností a touhou se dostalo nadšeného přijetí, vyvolal polemiku a získal miliony oddaných čtenářů. Příběh o dospívání na střední škole, který Charlie vypráví v dopisech, je otevřenější a důvěrnější než leckterý deník, zároveň vtipný i sžíravý. Nevíme, kde Charlie bydlí, ani komu píše - máme jen slova, o která se rozhodl podělit. Zmítán touhou žít svůj vlastní život i touhou vymanit se z role, která mu připadla, prozkoumává dosud neznámé území. Před ním se otvírá svět prvních lásek, rodinných dramat i nových přátelství. Svět sexu, drog a Rocky Horror Picture Show, kde klíčem ke štěstí může být například ta správná píseň, díky níž se můžete řítit tunelem a cítit se nekonečně. V Charliem se autorovi podařilo stvořit vypravěče, který vás uhrane a přenese zpět do divokých a intenzivně prožívaných dní na prahu dospělosti, kdy se život podobal jízdě na horské dráze.


Milý příteli,

stoh tvých dopisů mi ležel na poličce už od Vánoc. Promiň, ale nějak jsem neměla čas si je přečíst. Ze začátku jsem vůbec nechápala proč mi vlastně píšeš, ale měl jsi pravdu. Já umím naslouchat. A postupně mi to všechno začínalo docházet a já byla jako filtr. Vím že si tenhle dopis nikdy nepřečteš, ale i přesto chci zůstat v anonymitě.

Je od tebe fakt rozumný takhle sepsat celej svůj život v dopisech je to jako román. Přesně jak říká Bill, jsi inteligentní i když si to vůbec neuvědomuješ. Jsi hlavní hrdina i vypravěč, fakt nepředvídatelný.

Ale abych se dostala k tomu co jsi mi napsal. Nemyslím si o tobě že by jsi divnej nebo tak něco. Psal si, že si to dost lidí o tobě myslí. Obdivuju tě kvůli tomu že dokážeš vidět to co ostatní lidi přehlížej, líbí se mi to na tobě. Je to jedna z těch věcí co tě dělají zajímavýho a odlišnýho. Úžasný je, že tobě to přijde naprosto normální, myslíš si že to dělá každý, ale oni se nekoukají.

Dospívání není lehký já vím, taky teď rostu. A taky mám spoustu divnejch hormonů. Jo a jak ses ptal, vím co je to masturbace a máš pravdu. Je to fakt fajn. Ale podle ostatních dopisů co jsi mi psal to zvládáš na jedničku. Buď jen sám sebou užívej si s přáteli, objímej se s rodičema a choď za tetou Helenou ... ale to už beztak víš.

Taky bych ti chtěla poděkovat za tvý dokonalý typy na knihy, filmy i muziku. Máš opravdu skvělej vkus. Pár knih jsem znala, pár si jich přečtu. Pár filmů jsem viděla na pár se jich kouknu i pár písniček jsem slyšela teď si je ale pouštím pořád dokola. Zrovna si pouštím Asleep. A říkám ti, tahle písnička je moje a tvoje a nikoho jinýho.

Jsem ráda, že se teď už máš fajn. Docela ráda bych si s tebou dala jointa a nebo se sjela LSD, ale tentokrát bez vyholení hlavy prosím. Ale andělíčky ve sněhu by jsme dělat mohli. No teď už musím končit. Jdu si s kámošema nalejt burbon do kafáčů a pojídat u toho veselou buchtu.

Love always
Tereza


Žádné komentáře:

Okomentovat