úterý 23. srpna 2016

Rainbow Rowell: Nedej se

Autor: Rainbow Rowell

Nakladatelství: Yoli

Žánr: Literatura světová, Sci-fi a fantasy, Dívčí romány

Počet stran: 496

Rok vydání: 2016

Anotace (zdroj)
Nedej se je příběh duchařský, milostný i detektivní. Je v něm přesně tolik líbání a povídání, kolik v knížkách Rainbow Rowellové čekáte – ale mnohem, mnohem víc nestvůr.
Staletá proroctví předpověděla příchod Největšího mága, který díky své obrovské moci zachrání kouzelnický svět před ničivým zlem.
Smůla je, že Simon Snow je nejhorší Vyvolený, jakého kdy kdo vyvolil. Svými kouzly většinou nadělá víc škody než užitku, a tak se radši ohání mečem a čarování nechává na své nejlepší kamarádce. Svět, který má zachránit, nad ním ohrnuje nos. A v boji s tajemným Zlořádem Pletichou se Simon za posledních sedm let taky moc nevyznamenal…
Teď ho čeká poslední rok na Watfordské škole magických umění – možná taky poslední rok jeho života – a on si ho nenechá zkazit ani tím, že mu jeho příšerný, zákeřný, nafoukaný upírský spolubydlící Baz nejspíš přebral holku.
Jenomže Baz udělal něco ještě záludnějšího. Beze stopy zmizel. A Simon nebude mít klid, dokud téhle záhadě nepřijde na kloub.

Myslím si, že nejsem jediná koho překvapilo to, že další kniha od Rainbow bude na téma Sci-fi a fantasy. Těšila jsem se na další nový příběh od této autorky, ale hlodal ve mě malý nepokoj jestli to bude pro ni ten správný šálek kávy a musím říct, že jsem byla mile překvapena. 


Na malý okamžik budeme žít život mladého mága Simona, kterého čeká poslední rok ve škole kouzel. Každý rok je pro něj škola vysvobozením, jinak ho totiž jeho adoptivní "otec" největší Mág umisťuje do všemožných sirotčinců, prý pro jeho bezpečí. Největší Mág stojí v čele celého kouzelnického společenství,  rozhoduje a chrání ho. Občas se ale stává, že Vás moc tak trochu přeroste a vleze až na mozek.

Další hlavní postavou je Baz , který je Simonův spolubydlící už od prvního dne, kdy k sobě byli vybráni. Je to úplný Simonův opak. Šarmantní, bohatý,vysoký, svalnatý a vždy dobře upravený a oblečený. Když se řekne spolubydlící na střední škole myslíte si: ,,No super to bude určitě kamarád na celý život." Ale chyba! Tihle dva se nesnáší, přímo nenávidí. Za těch několik let co spolu bydlí v jedné místnosti a dělí se o koupelnu proběhlo pár hádek, pár bitek i pár pokusů o zabití. Jenže Baz do posledního ročníku nenastoupí, což Simonovi vrtá hlavou a stává se pomalu z toho jeho posedlost. Myslí si totiž, že někde kuje pikle dohromady s prastarými rody a chystají válku. Válku proti Mágovi a jemu. On je totiž ten Vyvolený. Čaroděj, kterého určilo proroctví, který přijde a zachrání jejich svět. Potíž je v tom, že on neumí ovládat svoji sílu a celou svoji magii. Proto ji raději vůbec nepoužívá. 

Aby to nebylo jen o mužích. Nejlepší Simonovou kamarádkou je Penelopa. Nestydím se říct, že je to taková druhá Hermiona z HP. Chytrolínka, nic nenechá jen tak být a v kouzlení ji předčí jen Baz, její věčný sok. Úplným opakem je Simova přítelkyně. Nemá moc velkou magickou sílu a nejradši tráví svůj čas na závodech u koní nebo si lakuje nehty s (normálními) kamarádkami. 

Ze začátku mi to nedalo a celý koncept jsem hodně srovnávala s Harry Pottrem. Nešlo tomu zabránit. Mladý kouzelník bez rodiny, jede vlakem do školy čar a kouzel. Když ale děj začínal nabírat ty správné obrátky a vy jste se začínali vžívat do postav a jejich životů, hodně se ukázalo, že příběh je psaný právě RR a pro další srovnání tu už nebylo místo. Sci-fi a fantasy je zde na druhém místě, v této knize hlavně panuje romantika, kamarádství a pletichy. Prostě to, na co jsme u jejích knih zvyklí. Nejvíce se mi na knize líbili postavy. Setkali jsme se se skvělým vykreslením a hlavně různým druhem osobností. Ty zabírají prakticky všechny stránky knihy, protože mi moc v hlavě neutkvělo prostředí školy ani jiná místa. To mi právě nahradilo i občasné nesouvislosti a nepochopení dějové linie. Jediný kdo mi šel ukrutně na nervy byla Simonova přítelkyně. Taková tuctová blondýna z bohaté rodiny, která nemůže nic moc nabídnout ... byla pro mě velkým záporákem :D. 
Když se celkově zamyslím nad dějem knihy nepřišel mi ani nějak závratný nebo dokonalý, možná jsem jen víc vnímaly vztahy a zvraty mezi nimi. Nebo to autorka nedokázala tak dobře vygradovat, nevím. Každopádně děj nejsilnější v knize není. Musím ale uznat, že se skvěle čte. Je rozdělená do kapitol a každou kapitolu zažíváte s jinou postavou, díky tomu ji vidíte z jiných úhlů a dokážete si jasně promítnout všechny emoce. Postavy často zažívali stejné události, každá ji ale popisovala jinak, takže jsem se při čtení nenudila. Právě naopak. Až moc rychle jsem proplouvala dějem a obracela stránky až jsem se ocitla na konci knihy. 

Jestli váháš o čtení této knížky tak ti rovnou říkám jdi do ní. A jestli to bude tvoje prvotina od Rainbow tak si hned budeš chtít přečíst její další knihy. Pro mne kniha byla skvělým společníkem na cestách po České republice a vím že bude u mě v knihovně na čestném místě!


Žádné komentáře:

Okomentovat