čtvrtek 2. února 2017

Tamora Pierce: Zaklínačka koní


Autor: Tamora Pierce

Nakladatelství: Albatros

Žánr: Sci-fi a fantasy, Pro děti a mládež

Počet stran: 368

Rok vydání: 2014

Anotace (zdroj)
Daina měla odjakživa blízko ke zvířatům, ale teprve když získá místo u koní Královniny jízdy, uvědomí si, že jde o víc. Je to magie! Daina se stává žačkou dvorního mága, ale její děsivé tajemství hrozí zničit jedinou naději na záchranu všech. Na království Tortall totiž útočí krvelační nepřátelé. Kdo otevřel brány světa, kde byli uvěznění Nesmrtelní, a jak před nimi ubránit království? První díl dobrodružné fantasy, plné magie a lásky ke zvířatům, vyniká strhujícím napětím, množstvím akčních scén a bojů i nečekaných zvratů. Úchvatný svět plný kouzel a fantaskních stvoření, ze kterého se čtenáři nebude chtít vracet.
První stránky knihy nás zavedou do města Crie na trh plný všemožných kupců a prodejců. Zde se také setkáváme s jednou z hlavních postav celého příběhu. Onua zde nakupuje a vybírá poníky, se kterými se posléze vydává na dlouhou cestu do svého domova Tortallu. Jelikož shání pomocníka, který by jí s tímto nelehkým úkolem pomohl a dělal společnost, poznáváme mladičkou hrdinku celého příběhu.

Daině je teprve třináct let, ale už za tak krátký čas stihla přijít o celou svou rodinu, přátele a dokonce i o domov. Jedinou kamarádkou, která ji zbyla je její ponička Ponuka. Slovo dalo slovo a Daina nastupuje k Onue do služby. Přesvědčí ji hlavně dívčin způsob jednání a komunikace se zvířaty, která je odlišná ale velice účinná. A tak začíná jejich nelehká pouť se spoustou nástrah a těžkých úkolů.

Málem bych zapomněla na to, že celým příběhem nás doprovází čarovná magie, kterou postavy nazývají Darem. S Darem se rodí jen několik málo vyvolených a jejich schopnosti mají různý druh i různou intenzitu. A jelikož se zde vyskytuje to dobré, automaticky zde musí být i to zlé. Zlo jsou poloviční lidé poloviční zvířata takzvaní nemrtví, kteří žili po několik stech let zamknutí, ale znenadání se vyskytují po celé zemi ať už jako neškodné víly nebo hloupí obři, ale dokonce i Ocelorli nejvíce zužují cestu našim dvěma hrdinkám. Nikdo neví, kde se tu vzali a hlavně proč.

Při jedné potyčce s Ocelorli Daina zachrání jestřába, který má pro Onuu zvláštní důležitost. Jeho léčení je ovšem velice složité. Nestačí na něj ani zvláštní schopnost, kterou Daina má. Důvodem tohoto zmatku bylo to, že jestřáb nebyl tím, čím se zdá být. Z posledních sil se promění zpět do své vlastní podoby nejmocnějšího čaroděje země. Je velice překvapen Daininými schopnostmi a nabídne ji, že ji vezme pod svá ochranná učitelská křídla.


Já jsem knihu objevila náhodou, odloženou mezi vrácenými knihami v dětském oddělení, a protože magie je moje oblíbené téma a koně miluji už od dětství, rychle jsem knihu čapla a odnesla domů. Jelikož je určená mladším čtenářům musíme počítat s menší naivitou celého příběhu. Spíše než lidi nás zde provázejí zvířata, která nám ukazují dobré a ctnostné vlastnosti, které některým lidem chybí. Jinak co se týče ostatních postav, jejich životy mi přišli nevýrazné. Autorka si nedala moc práce nás zasvětit do charakteru a životu hrdinů. Takže jediným koho opravdu poznáme je hlavní hrdinka Daina.

Kniha je psaná opravdu velkými písmeny, takže autorce prominu její moc dlouhé kapitoly (je to můj osobní problém, já mám radši kapitolky kratší). Musím přiznat, že jsem se místy dějově ztrácela. Když jsem si zvykla na neobvyklá jména, soustředila jsem se spíše na nesrovnalosti příběhu. Největší problém mi dělal děj. Orientovat se v jednotlivých obrazech, které byly všechny navršené do sáhodlouhých kapitol a většinou odděleny pouze odstavce. Často jsem se musela v knize pozastavit, uvědomit si na jakém místě se nacházím, nebo se vrátit o pár odstavců zpět abych si utřídila dějovou linii. Tyto skoky mi dělaly velký problém a narušovali plynulost čtení, proto je autorce neodpustím.

Knihu bych doporučila mladším čtenářům, kteří ale mají již pár stovek stránek načtených. Pokud ti bude vyhovovat styl, kterým autorka píše, nebudeš mít s jejím příběhem sebemenší problém (pokud ti ovšem nevadí dlouhá kapitoly, haha). Nemyslím si, že se zrovna teď vrhnu na další díl této trilogie, ale když na něj časem narazím ráda si ho přečtu. Je to taková oddechovka od všeho zlého. Autorka ti ukáže, že dobro ještě v knižním světě skutečně nevymřelo.  


Žádné komentáře:

Okomentovat